Sinds 2011 werk ik aan een stripboek over de ervaringen van militairen en veteranen uit mijn woonplaats, die tussen 2001 en 2010 in Afghanistan hebben gediend.
Wat maak je mee tijdens een uitzending? Hoe kom je ervan terug. Op deze blog houd ik het proces bij en plaats ik teasers en indrukken van het boek. Uitgavedatum staat nog niet vast maar houdt daarvoor deze blog in de gaten.

vrijdag 13 maart 2015

Op naar publicatie!

Ondertussen ben ik al weer twee maanden terug uit Libanon waar ik samen met mijn collega David Oranje naartoe ging om een beeld te geven van de vluchtelingencrisis. Het was een bijzondere reis waarbij we indrukwekkende verhalen hebben mogen optekenen. De Correspondent publiceerde recent ons verhaal over Syrische vluchtelingen in de Bekaavallei. Bij het interviewen gingen we op een ietwat merkwaardige manier te werk. David stelde de vragen en ik portretteerde de persoon. Mensen waren aanvankelijk eerst nieuwsgierig. “Wat is die gast de hele tijd naar me aan het kijken en weer naar zijn boekje?” Wanneer ik het portret liet zien raakte men juist erg gecharmeerd en vond het prettig dat we zo de tijd namen om hun verhaal te horen. Een interviewmethode die erin resulteerde dat mensen zich erg op hun gemak voelden en open waren, met de geruststelling dat er geen camera bij komt kijken. Dit bevestigde voor ons wederom dat het tekenen drempelverlagend kan zijn en het resultaat een impact heeft op mensen. Dat is ook iets wat ik met het stripboek 'Van Brabant naar Afghanistan... en terug' wil bereiken.

Portret dat ik in januari maakte van buurtwachtleider 'Abu George' in Sin el Fil.
Een overwegend christelijke voorstad van Beiroet.
Vanaf 2011 ben ik met het stripboek bezig en hebben veel mensen het project ook gevolgd. Gedurende die tijd is ook in de media het project niet onopgemerkt gebleven. Onder andere Het Parool, BNDeStem en Brabants Dagblad hadden een interview met mij, waarin ik vertelde over het project en stripjournalistiek. Onlangs is het weer in de media geweest en mocht ik mijn verhaal twee keer doen op Radio 1. Eerst in de vroege ochtend bij BNN Start! En de woensdag erop mocht ik zo rond lunchtijd aanschuiven bij Willemijn Veenhoven en Eric Corton in DeNieuwsBV (Kijk hier het interview terug).

Woensdag 25 februari mocht ik rond lunchtijd aanschuiven bij DeNieuwsBV.
Vorige week vrijdag was Omroep Brabant op bezoek in het atelier en namen een interview op dat binnenkort ook uitgezonden zal worden. Al deze exposure moet dan dus ook een reden hebben.

Vrijdag 6 maart was Omroep Brabant op bezoek in het atelier. Foto Gertjan Stads.
Jazeker! Omdat het dan nu toch écht een nieuwe fase ingaat. Op naar publicatie! Met Uitgeverij Pix4Profs van Jan Stads, start ik 17 maart een crowdfunding om de eerste druk van het boek te realiseren. Deze crowdfunding zal gehost worden op VoordeKunst. Op de pagina zal te vinden zijn wat de tegenprestaties zijn bij een donatie aan het project.

Zeer binnenkort dus op deze blog en social media de link naar de crowdfunding.

De laatste verhalen worden ondertussen afgerond achter de tekentafel, dus dat betekent ook weer een paar teasers. 

Uit, 'Bedrijfsongeval'.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. En zelfs een klein bedrijfsongeval kan je uitzending toch even flink verpesten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten