Sinds 2011 werk ik aan een stripboek over de ervaringen van militairen en veteranen uit mijn woonplaats, die tussen 2001 en 2010 in Afghanistan hebben gediend.
Wat maak je mee tijdens een uitzending? Hoe kom je ervan terug. Op deze blog houd ik het proces bij en plaats ik teasers en indrukken van het boek. Uitgavedatum staat nog niet vast maar houdt daarvoor deze blog in de gaten.

woensdag 1 februari 2012

Documentatie en reconstructie

“Het belangrijkste van documentatie is dat je een sfeer van echtheid oproept. Door de documentatie kom je op alle plekken en loop je ook echt door een straat in Venetie, in plaats van ' de personen liepen van links naar rechts'” – Henk Kuijpers, tekenaar Franka –

Makers van onder andere journalistieke-strips gaan er over het algemeen voor om hun verhaal zo goed mogelijk over te brengen aan de lezer. Hij voert de lezer aan de hand mee om de omgeving te laten zien en de gruwelheden te tonen. De ene tekenaar doet dit wat minder, maar steeds meer tekenaars passen expliciet geweld toe in hun strips. "Zo was het, en niet anders!"

In de meeste gevallen gaan ze voor een uitzonderlijke documentatie om hun verhaal mee te onderbouwen en mede vorm te geven. In herziene boeken van Joe Sacco zijn foto's bijgevoegd die hij heeft gemaakt tijdens zijn verblijf in de gebieden die hij heeft bezocht. Deze foto's gebruikt hij om diezelfde omgeving nauw weer te geven. Voor mensen die er geweest zijn roept het herkenning en bevestiging op. En voor de lezer die geïnformeerd wordt is het belangrijk dat deze ook zo goed mogelijk geïnformeerd wordt en het ook echt beleefd.

Een goede documentatie steunt de reconstructie waar je als striptekenaar mee te maken krijgt. Strips, trauma en culturele herinneringen. Het lijkt vrij moeilijk om dit in een juiste vorm aan de lezer aan te bieden. Wanneer je het verleden namelijk moet (re)construeren wordt je onvermijdelijk geconfronteerd met de probleemstelling hoe je het representeert. Elke stripmaker die zich toegelegd heeft op de journalistieke-strip is voor deze probleemstelling komen te staan en hebben het allemaal ook op hun eigen manier opgelost. Tegelijkertijd vormt deze probleemstelling ook de basis voor de authenticiteit van de tekenaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen