Sinds 2011 werk ik aan een stripboek over de ervaringen van militairen en veteranen uit mijn woonplaats, die tussen 2001 en 2010 in Afghanistan hebben gediend.
Wat maak je mee tijdens een uitzending? Hoe kom je ervan terug. Op deze blog houd ik het proces bij en plaats ik teasers en indrukken van het boek. Uitgavedatum staat nog niet vast maar houdt daarvoor deze blog in de gaten.

woensdag 29 februari 2012

Bevat schokkende foto's

Helaas heb ik vaak net te weinig de tijd om wat regelmatig(er) te bloggen. Sowieso is het produceren van de strips ook een tijdrovend werk.

Hoe weet ik niet meer, maar ik zal wel weer wat zoektermen hebben ingevuld en ik kwam op een heftige fotostrip uit: 'War is Hell' van Penny Allen. Onderstaande afbeelding is bladzijde 2 uit de strip. Bevat schokkende foto's (ik zeg het er even toch bij). De gehele strip is te vinden op: http://www.pennyallen.info/frgroene.htm

blz 2. uit 'Oorlog is de Hel' door Penny Hallen, met foto's uit Irak door Sgt. R., Artikel door Joeri Boom van De Groene Amsterdammer

Bevat schokkende beelden. Inderdaad! Oorlog is en blijft verschrikkelijk en dagelijks worden we weer overspoeld met schokkende beelden. Ook ik krijg wel eens te horen dat mijn strips te schokkend zijn. Met soms ook de vraag: moet dat nou zo grof en gedetailleerd?

Ja het zijn soms best grove beelden die ik teken, maar is oorlog zo anders? In ieder geval zijn de strips niet grover dan de realiteit. Als ik het met een klare-lijn-stijl zou werken, zou ik een meer geromantiseerd beeld bereiken. Dan zou er weer een mooie oorlogsstrip gemaakt zijn. En dat is nu juist niet de insteek. De stijl die ik hanteer vind ik in zoverre neutraal om zowel heftige gebeurtenissen als mooie ervaringen weer te geven. Het gaat mij erom, het zo te verbeelden dat het de lezer raakt. 


Constant ben ik bezig met de vormgeving en probeer ik ook niet te ver te gaan, uit piƫteit voor nabestaanden, en respect voor hen die het hebben meegemaakt. Zo'n fotostrip als 'War is Hell' maakt me weer extra alert en zorgt ervoor dat ik bewust blijf van hetgeen dat ik maak. Dan komt altijd nog de vraag is het wel journalistiek?....

Volgende keer..

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen